5. oktober 2018

GIVSKUD ZOO hjælper forsvunden fransk hund hjem

En fransk familie, der for halvanden måned siden, mistede deres cocker spaniel under en ferie i Billund, har nu fået deres hund tilbage takket være lokale frivilliges ihærdige indsats og hjælp fra GIVSKUD ZOOs dyrlæge og direktør.

Cocker spanielen Gumande har i flere uger været centrum i en stor eftersøgning. Hunden tilhører en fransk familie, som var på besøg i Danmark midt i august. Her stak hunden af fra en parkeringsplads i Billund, fordi den blev forskrækket.
Siden har både familien og lokale borgere ledt efter den. Og nu er den endelig vendt hjem takket være de lokales ihærdige eftersøgning og en hjælpende hånd fra GIVSKUD ZOO.

- Vi blev kontaktet for nogle uger siden af de lokale frivillige, Mette Faurskov Jørgensen og Helle Kildegaard, der ledte efter hunden. Den var blevet set ved Give-området kort tid forinden, så vi blev bedt om at stå standby til at hjælpe med at få den hjem, fortæller GIVSKUD ZOOs dyrlæge, Ditte-Mari Sandgreen.

Torsdag middag blev hunden spottet af frivillige. Og så blev GIVSKUD ZOOS direktør Richard Østerballe sammen med Ditte-Mari Sandgreen kaldt ud til en mark i nærheden af parken for at hjælpe med at bedøve og bringe den forsvundne franske hund hjem;

- Vi brugte en metode, vi også bruger i parken, hvor vi roligt indkredser dyret, så jeg kan komme tæt nok på til at sende en bedøvelsespil afsted og få hunden til at sove. Det lykkedes heldigvis, og hunden var stille og rolig undervejs, fortæller dyrlægen.

Imens dyrlægen fik bedøvet hunden, stod hundens ejer Jean-Paul på en nærliggende bakke og kiggede med via kikkert.
Den franske familie har boet i autocamper i Danmark i en måned, mens de utrætteligt har ledt efter deres hund sammen med de lokale frivillige.
Og ejeren Jean-Paul var ifølge dyrlægen også lykkelig, da han omsider kunne klappe sin hund igen;

- Han var utrolig glad og nærmest helt ved siden af sig selv, da han endelig kunne røre sin hund igen. Og det var dejligt og rørende at se ham indse, at den var tilbage hos dem, siger dyrlægen.

Hun roser også de mange lokale, som i halvanden måned ufortrødent fortsatte eftersøgningen efter hunden;

- Det er skønt at opleve, at så mange gerne ville hjælpe hunden og familien. For os var det en anderledes opgave, og det var også nervepirrende, fordi vi sådan håbede, at vi kunne hjælpe. Og så er det bare dejligt, at det lykkes, og at Gumande nu er kommet hjem, siger Ditte-Mari Sandgreen.

Dyrlæge Ditte-Mari Sandgreen, mobil: +45 20 67 31 45